Akumulator a alternator

Akumulator i alternator stanowią źródła energii w naszym pojeździe, ten pierwszy podczas postoju, ten drugi podczas pracy silnika. Oczywiście każdy z nich ma swoje zadania.

Akumulator jest urządzeniem głównie rozruchowym, czyli ma zasilić rozrusznik i spowodować uruchomienie pojazdu. Dodatkowo podczas postoju zasila podtrzymanie zegara, komputera, podsystemów – zazwyczaj jest to pobór prądu rzędu 30-50mA przy mniej skomplikowanych samochodach oraz nawet 150-200mA przy nowoczesnych bogatych w elektronikę, zaawansowanych autach. Producenci pod właśnie te wszystkie potrzeby wyliczają niezbędną pojemność akumulatora.

Alternator natomiast przejmuje rolę źródła energii bezpośrednio po uruchomieniu silnika. Zazwyczaj jest on zasilany za pomocą paska z pracującego silnika. Do jego zadań należy zasilanie wszystkich odbiorników w pojeździe takich jak światła, klimatyzacja, oświetlenie, audio, szyby elektryczne, drzwi elektryczne, zegary, itp., ale również zasilanie osprzętu auta, którego bezpośrednio nie nie obsługujemy, takich jak osprzęt silnika, chłodnica, wszelkiego typu czujniki, systemy bezpieczeństwa, itp. Do zadań alternatora należy także ładowanie akumulatora podczas pracy silnika.

Napięcie spoczynkowe akumulatora wynosi ok. 12,6-12,8V, natomiast napięcie z alternatora – czyli na akumulatorze przy pracującym silniku to książkowo 14,0-14,4V (z możliwymi małymi odstępstwami).